tausendsunny

sailing the ocean of life

  • 1st September
    2014
  • 01
  • 31st August
    2014
  • 31
storiesofthesahabah:

Ever wondered how the Muslim calendar started? How the months were derived and why it was actually composed like how it is now?
Did you know that it was another reason that strengthen the unity of Islam? Ma sha Allah.
Like the event of choosing the Adhaan, the choosing and deciding of making the Muslim calendar went through same process, the Companions Radiyallahu Anhum also went thorough study about this, they also suggested similar ways as other nations.
Some companions Radiyallahu Anhum suggested that it should be like the Roman calendar but then it was rejected due to the many reasons like it was too long and was filled with many events that were specific to other different nation.
Then some suggested about the Persian calendar but then again the idea was rejected because with Persians every time a new king was put into the throne, their previous dating would be abolished.
That is why, ‘Umar Ibn Al Khattab Radiyallahu Anhu based the Muslim calendar on the Hijrah (migration) of the Prophet Sallallahu Alaihi Wassalaam. Hence making him the first person to number the Muslim calendar. _____
But then, the basing of when it started was again a discussion, Ibn. Hajr Rahimahullah said:
'Umar consulted the companions about dating the Muslim calendar, they found that they could base the beginning of their calendar on four events: the birthdate of the Prophet Sallallahu Alaihi Wassalaam, the month and year during the Prophet Sallallahu Alaihi Wasssalaam first received revelation, the migration of the Prophet Sallallahu Alaihi Wassalaam and the month and year during which the Prophet Sallallahu Alaihi Wasssalaam passed away. 
Yet the Muslims would disagree about the exact date of the Prophet’s birth and of the first Time the Prophet received revelation, also they didn’t want to base their calendar on the date of the Prophet’s death, since it would only arouse feelings of sadness and pain. So it was only the Hijra that remained. _____
Indeed through this simple act of establishing a unique Muslim calendar, ‘Umar helped promote further unity among the Muslims.
Muslims were already united by a single religion; by a bond of brotherhood- a bond that took only faith into consideration, and not other factors such as skin color, race or lineage. They were united by a single Qiblah, the direction they all faced during Prayer, no matter where they were on earth- and now they were also united by the same calendar, by the same means by which they would record the events of their collective and proud history.
Allahu’akbar.
About the Muharram being the first month, Ibn Hajar Rahimahullah further says:
"They agreed upon Muharram instead of Rabi’ul-Awwal because the Prophet Sallallahu Alaihi Wassalaam first made a firm resolve to migrate to Madinah in the month of Muharram. The second pledge of Al-‘Aqabah took place in Dhul-Hijjah, which represented the first stage of the Prophet’s migration. After the second pledge of Al-‘Aqabah took place, and after the PropheT Sallallahu Alaihi Wassalaam made a firm resolve to migrate to Madinah, the first new moon that appeared was the new moon of Muharram, thus making Muharram the appropriate first month of the Muslim calendar." _____
May we become great holders of historical triumphs of Islam, that in our hearts these great events that happened in the Muslim history and world history will continue to live in our heart even if written history couldn’t give justice to it, but like how the ahadith survived, let our Muslim historical events shine through our lives.
Amin
Zohayma  _____
Al Mustadrak, Al Hakim: 3/14
Note: This is part of the collection of Golden Stories of the Sahabah  Stories, which narrates and shares the amazing stories of the Sahabah Radiyallahu Anhum as taken from excerpts of their lives.

storiesofthesahabah:

Ever wondered how the Muslim calendar started? How the months were derived and why it was actually composed like how it is now?

Did you know that it was another reason that strengthen the unity of Islam? Ma sha Allah.

Like the event of choosing the Adhaan, the choosing and deciding of making the Muslim calendar went through same process, the Companions Radiyallahu Anhum also went thorough study about this, they also suggested similar ways as other nations.

Some companions Radiyallahu Anhum suggested that it should be like the Roman calendar but then it was rejected due to the many reasons like it was too long and was filled with many events that were specific to other different nation.

Then some suggested about the Persian calendar but then again the idea was rejected because with Persians every time a new king was put into the throne, their previous dating would be abolished.

That is why, ‘Umar Ibn Al Khattab Radiyallahu Anhu based the Muslim calendar on the Hijrah (migration) of the Prophet Sallallahu Alaihi Wassalaam. Hence making him the first person to number the Muslim calendar.
_____

But then, the basing of when it started was again a discussion, Ibn. Hajr Rahimahullah said:

'Umar consulted the companions about dating the Muslim calendar, they found that they could base the beginning of their calendar on four events: the birthdate of the Prophet Sallallahu Alaihi Wassalaam, the month and year during the Prophet Sallallahu Alaihi Wasssalaam first received revelation, the migration of the Prophet Sallallahu Alaihi Wassalaam and the month and year during which the Prophet Sallallahu Alaihi Wasssalaam passed away.

Yet the Muslims would disagree about the exact date of the Prophet’s birth and of the first Time the Prophet received revelation, also they didn’t want to base their calendar on the date of the Prophet’s death, since it would only arouse feelings of sadness and pain. So it was only the Hijra that remained.
_____

Indeed through this simple act of establishing a unique Muslim calendar, ‘Umar helped promote further unity among the Muslims.

Muslims were already united by a single religion; by a bond of brotherhood- a bond that took only faith into consideration, and not other factors such as skin color, race or lineage. They were united by a single Qiblah, the direction they all faced during Prayer, no matter where they were on earth- and now they were also united by the same calendar, by the same means by which they would record the events of their collective and proud history.

Allahu’akbar.

About the Muharram being the first month, Ibn Hajar Rahimahullah further says:

"They agreed upon Muharram instead of Rabi’ul-Awwal because the Prophet Sallallahu Alaihi Wassalaam first made a firm resolve to migrate to Madinah in the month of Muharram. The second pledge of Al-‘Aqabah took place in Dhul-Hijjah, which represented the first stage of the Prophet’s migration. After the second pledge of Al-‘Aqabah took place, and after the PropheT Sallallahu Alaihi Wassalaam made a firm resolve to migrate to Madinah, the first new moon that appeared was the new moon of Muharram, thus making Muharram the appropriate first month of the Muslim calendar."
_____

May we become great holders of historical triumphs of Islam, that in our hearts these great events that happened in the Muslim history and world history will continue to live in our heart even if written history couldn’t give justice to it, but like how the ahadith survived, let our Muslim historical events shine through our lives.

Amin

Zohayma
_____

Al Mustadrak, Al Hakim: 3/14

Note: This is part of the collection of Golden Stories of the Sahabah Stories, which narrates and shares the amazing stories of the Sahabah Radiyallahu Anhum as taken from excerpts of their lives.

  • 31st August
    2014
  • 31
  • 31st August
    2014
  • 31
jurusankuliah:

Kami hadir menyediakan referensi jurusan-jurusan dari mahasiswanya langsung. Bentuknya cerita + pengalaman pribadi. Dijamin membuka mata :)
Lihat daftar jurusan yang ada ceritanya di jurusankuliah.tumblr.com/daftar-jurusan
Share kabar gembira ini ke orang-orang yang terhubung padamu ya, terutama adik-adik SMA/sederajat dan juga para orang tua :)
Semoga ke depannya, makin sedikit anak-anak SMA yang @galaujurusan yah :’)

be a part of it! ;D

jurusankuliah:

Kami hadir menyediakan referensi jurusan-jurusan dari mahasiswanya langsung. Bentuknya cerita + pengalaman pribadi. Dijamin membuka mata :)

Lihat daftar jurusan yang ada ceritanya di jurusankuliah.tumblr.com/daftar-jurusan

Share kabar gembira ini ke orang-orang yang terhubung padamu ya, terutama adik-adik SMA/sederajat dan juga para orang tua :)

Semoga ke depannya, makin sedikit anak-anak SMA yang @galaujurusan yah :’)

be a part of it! ;D

  • 30th August
    2014
  • 30
Cinta diukur pada saat terjadi dua kepentingan yang berbeda. Ketika itu, kepentingan apa dan atau siapa yang dipilih, itulah objek yang lebih dicintai. Ketika terdengar suara adzan, misalnya.
  • 29th August
    2014
  • 29
  • 29th August
    2014
  • 29
  • 29th August
    2014
  • 29

#74 Engineering Management: Kali Pertama Ada di Asia Tenggara!

jurusankuliah:

Sedikit flashback, jaman SMA dulu, kalo ditanya orang, “Mau masuk jurusan apa?” Saya yang hobi galau ini seringnya jawab, “Apa aja, asal bukan teknik.” Sejak kelas 2 SMA, saya semacam punya trauma tersendiri sama fisika yang membuat saya agak-agak merinding gimana gitu ngebayangin harus bersentuhan sama dunia teknik yang di mata saya tuh fisika banget

Tapi ternyata takdir berkata lain, saya ‘terjebak’ di Fakultas Teknologi Industri (FTI) ITB, suatu institut yang jurusan-jurusan di dalamnya mostly mengandung kata ‘teknik’.

Tahun pertama di ITB, ada yang namanya Tahapan Persiapan Bersama (TPB), dimana seluruh mahasiswa belajar tentang dasar-dasar ilmu teknik dan juga beberapa pelajaran yang relevan dengan jurusan di fakultas masing-masing. Di akhir masa TPB, mahasiswa harus memilih mau masuk jurusan mana dari pilihan jurusan yang ada di tiap fakultas. Memilih jurusan di FTI sendiri ga sulit menurut saya, karena saya ga punya banyak pilihan. Pada saat itu, jurusan di FTI yang saya tahu cuma ada tiga;

-          Teknik Kimia (TK): coret! Saya mau kuliah yang santai-santai bahagia ga njelimet itung-itung. Belum lagi ujian kompre yang katanya horor itu.

-          Fisika Teknik (FT): double coret! Bisa dibilang saya masih dalam masa pemulihan dari trauma fisika SMA, ga mungkin saya menyakiti diri sendiri (?) dengan milih jurusan yang namanya aja udah bikin saya keringet dingin….

-          Teknik Industri (TI): satu-satunya pilihan yang tersisa.

Maka dengan pertimbangan di atas, saya pun berniat masuk TI setelah masa TPB berakhir. Saya merasa ga punya pilihan lain.

Hingga suatu hari di tahun 2010, menjelang akhir masa TPB, saya denger kabar bahwa ada jurusan baru di FTI. Jurusan baru ini adalah ‘pecahan’ dari TI, namanya Manajemen Rekayasa Industri atau Engineering Management.  Jurusan ini udah ada dari tahun 1960-an di Amerika, tapi di Indonesia sendiri baru ITB yang menyediakan. Jangankan di Indonesia, kabarnya jurusan ini merupakan jurusan Engineering Management pertama se-Asia Tenggara, wow! Setelah mempelajari lebih dalam dan tanya sana-sini, akhirnya saya bisa dengan bahagia memilih jurusan yang sesuai dengan kemauan saya, bukan karena terpaksa atau ga ada pilihan lain. Yuk kenalan lebih jauh dengan MRI. 

Apa sih Manajemen Rekayasa Industri (MRI) atau Engineering Management (EM)?

“Engineering management is the discipline addressed to making and implementing decisions for strategic and operational leadership in current and emerging technologies and their impacts on interrelated systems.” – IEEE (1990) dan Kocauglu (1991)

“Engineering management is the art and science of planning, organizing, allocating resources, and directing and controlling activities that have a technological component.” – American Society for Engineering Management

Bisa dibilang MRI merupakan suatu disiplin ilmu tentang manajemen (planning, organizing, allocating, dan controlling) di ranahnya teknik. Kalo saya seneng ngebahasainnya MRI ini adalah tentang inovasi—menjaga gimana suatu produk atau jasa bisa terus bertahan tanpa tergerus waktu. Waktu menjadi bukti kalo teknologi itu sangat cepat berganti, dan tiap perusahaan tentu ga mau bisnisnya hanya berumur pendek.

Inovasi tidak melulu menciptakan produk baru, tapi bisa juga suatu sistem atau proses bisnis yang baru. Misalnya, zaman dulu orang banyak banget yang pake surat-menyurat. Nah, sejak maraknya telepon genggam dan juga sekarang internet, keberadaan teknologi surat-menyurat menjadi kurang populer di masyarakat. Lalu apakah karena adanya perubahan teknologi, perusahaan penyedia layanan surat-menyurat harus mati? Nah di sini salah satu peran serang engineering manager, inovasi apa yang harus dilakukan perusahaan agar tetap hidup dan ga tenggelam dimakan perubahan.

Hubungan MRI dengan TI

Banyak yang bingung bedanya MRI dan TI. Bisa dibilang kedua jurusan ini berkaitan erat. MRI berada lebih di hulu daripada TI. MRI berfokus pada perancangan sistem, lalu TI mengoptimasi sistem tersebut.

Apa yang dipelajari di MRI?

Menurut Engineering Management Certificaton (EMC), Ilmu Engineering Management terdiri dari tujuh disiplin, yakni:

1.       Market Research, Technology Updates, and Environmental Scanning
2.       Planning and Adjusting Business Strategies
3.       Developing Products, Services, and Processes
4.       Engineering Operations and Change
5.       Financial Resources and Procurement
6.       Marketing and Sales
7.       Leading Individuals and Engineering Project Teams

Ketujuh disiplin tersebut kemudian dipecah menjadi mata kuliah-mata kuliah yang akan dipelajari mahasiswa selama enam semester. Salah satu yang bikin saya nyaman banget belajar di MRI adalah mata kuliahnya banyak banget yang aplikatif, jadi lebih mudah memahaminya. Misalnya mata kuliah yang namanya ‘Sistem Inovasi dan Kewirausahaan’, disini kita belajar mengenai daur hidup suatu bisnis, gimana caranya bikin business plan, dan sebagainya. Di mata kuliah Manajemen Proyek, kita belajar gimana mengorganisasi suatu proyek, yang mana ini bisa banget diterapkan untuk kehidupan sehari-hari. Saya bikin perencanaan timeline tugas akhir salah satunya pake ilmu dari mata kuliah ini.

Prospek Karir Sarjana MRI?

Salah satu hal yang menguntungkan dari MRI ini adalah kita ga sekedar paham manajemen, tapi juga hal-hal keteknikan. Jadi lingkup kerjanya pun lebih luas, selain bisa bekerja di ranah teknik, juga bisa di bidang manajemen ada umumnya. Nilai tambahnya, ga banyak orang teknik yang paham tentang manajemen, banyak yang hanya memahami bidang studinya aja. Padahal di zaman sekarang, para engineer dituntut bukan hanya mampu membuat, tapi juga mampu mengomersilkan.

Kalo contoh nyatanya sendiri, lulusan MRI yang saya tahu ada yang kerja di consulting company, multinational company, perusahaan swasta ternama dalam negeri, dan BUMN. Banyak dari mereka yang sudah diterima bahkan dari sebelum lulus lho! Selain itu, banyak juga yang memutuskan melanjutkan studi ke luar negeri, terutama di Amerika dan Eropa. Program studi ini memang sudah jauh berkembang di negara-negara barat, jadi ga susah deh kalo mau ngelanjutin sekolah ke luar negeri. Yang ngelanjutin sekolah di ITB lagi juga banyak, S-2 jurusan ini udah ada dari lama (Teknik dan Manajemen Industri). Dan yang utama adalah memilih merintis usaha sendiri. Tentunya banyak ilmu dari perkuliahan yang bisa langsung diaplikasikan. Bahkan beberapa teman saya udah sukses berbisnis sejak masih di bangku kuliah.

Sekian selayang pandang tentang MRI, jurusan saya tercinta. Jurusan yang membuat saya merasa bersyukur udah terjebak di ITB.

Mau tau lebih dalam tentang MRI ITB? Bisa klik disini: http://engineeringmanagementitb.tumblr.com/

(*)

Dery Hefimaputri
Engineering Management, Institut Teknologi Bandung

wow tulisannya iie, adik kelas paling inspiratif :”>

  • 28th August
    2014
  • 28

Barangsiapa memperbagus hal-hal tersembunyinya, niscaya Allah jelitakan apa yang tampak dari dirinya.

Barangsiapa memperbaiki hubungannya dengan Allah, niscaya Allah baikkan hubungannya dengan sesama.

Barangsiapa disibukkan oleh urusan agamanya, maka Allah yang kan mencukupinya dalam perkara dunia.

‘Umar ibn ‘Abdil ‘Aziz
  • 28th August
    2014
  • 28